گروه: مقالات
روشهای بهبود اعتماد به نفس

معمولاً افراد در مواجهه با یک شرایط جدید و یا نسبتاً سخت اعتماد به نفس پایین تری دارند. برنامه ریزی و آمادگی قبلی نسبت به شرایطی غیرقطعی شاید مهمترین فاکتور برای بالا بردن اعتماد به نفس باشد. برای درخواست یک کار جدید عاقلانه می باشد که از قبل خود را برای مصاحبه آماده کنید. مثلا […]

معمولاً افراد در مواجهه با یک شرایط جدید و یا نسبتاً سخت اعتماد به نفس پایین تری دارند. برنامه ریزی و آمادگی قبلی نسبت به شرایطی غیرقطعی شاید مهمترین فاکتور برای بالا بردن اعتماد به نفس باشد. برای درخواست یک کار جدید عاقلانه می باشد که از قبل خود را برای مصاحبه آماده کنید. مثلا اینکه برای آنچه که در مصاحبه می خواهید بگویید برنامه داشته باشید و به برخی از سوال های محتمل فکر کنید. جواب های تان را با یک دوست و یا یک همکار تمرین کنید و نظرشان را راجع به آنها بخواهید.
مثال های بسیاری برای برنامه ریزی و آمادگی مصاحبه کاری می توان گفت. رفتن به آرایشگاه قبل از رفتن برای مصاحبه، این که چگونه می خواهید به محل مصاحبه بروید، مدت زمان رفتن به مصاحبه و لباس مناسبی که برای مصاحبه میپوشید، همگی مثال هایی از آمادگی می باشند. پس به بهترین نحو سعی کنید کنترل اوضاع را به دست بگیرید و کارهای که باید انجام دهید را به زیر مجموعه های کوچک تری تقسیم کنید و برای هر کدام از آنها برنامه ریزی داشته باشید.

یادگیری و تحقیق می توانند در بالا بردن اعتماد به نفس ما نسبت به توانایی در کنترل کردن اوضاع و انجام نقش ها و وظایفمان کمک کند.

دانستن و پیش بینی کردن چیزها و چگونگی و چرایی انجام آنها به دانش شما می افزاید و معمولاً شما را آماده تر می کند و نهایتا اعتماد به نفس شما را بالا میبرد. البته گاهی نیز معلومات و دانش بالا نسبت به انجام کاری می تواند در پایین آوردن اعتماد به نفس خود نسبت به توانایی انجام یک نقش و یا مسئولیت منجر شود، که در این شرایط نیاز به تجربه کردن عملی میباشد. با انجام کاری که نسبت به آن دانش و معلومات زیادی داریم در واقع تئوری را به عمل تبدیل می کنیم که به فرد اعتماد به نفس می دهد و یادگیری و فهم او را بالا میبرد.

پدر و مادرهایی که برای اولین باردر شرف بچه دار شدن میباشند، ممکن است مضطرب شده و اعتماد به نفس پایینی برای به دنیا آمدن بچه داشته باشند. به احتمال زیاد آنها سراغ خرید کتاب و یا مشاهده وب سایت هایی می روند که می توانند پیشنهاداتی را در این باره ارائه دهند و ناشناختگی این موضوع را برای شان کمک کنند. آنها همچنین ممکن است برای بالابردن یادگیری و فهمشان درباره این موضوع با پدر و مادرهای دیگر صحبت کنند.
در محیط کاری بهتر است که کارکنان برای چگونگی مدیریت و کار با سیستم ها و رویه های جدید آموزش داده شوند. این موضوع آزمایش، مخصوصا در هنگام ایجاد کردن تغییرات دفتری و سازمانی بسیار اهمیت دارد زیرا بسیاری افراد به طور طبیعی در برابر تغییر مقاومت می کنند. اما اگر به افرادی که کارشان به این تغییرات مربوط است آموزش و اطلاعات مناسب داده شود همچنین مقاومت هایی به کمترین مقدار خواهد رسید.

افکار مثبت
فکر مثبت می تواند روشی بسیار قوی در بهبود اعتماد به نفس باشد. Hellen Keller (نویسنده، فعال سیاسی و سخنران. اولین فرد کر و کورکه موفق به اخذ درجه لیسانس در آمریکا شد) آورده است که «خوش بینی همچون ایمانیست که به موفقیت می انجامد. هیچ چیز بدون امید و اعتماد به نفس به سرانجام نمیرسد».
اطلاعات بسیار زیادی هم به صورت چاپ شده و هم به صورت آنلاین در مورد افکار مثبت وجود دارد. قوانین اساسی مثبت فکر کردن همانا برجسته کردن نقاط قوت و موفقیت و یادگیری از نقاط ضعف و اشتباهات می باشد. رعایت کردن این قوانین بسیار راحت تر از آن چیزی است که به نظر می آیند، ما معمولاً مدام به چیز های ناخوشایند گذشته فکر می کنیم که باعث می شود به مشکل بزرگتری از آنچه که واقعاً هستند تبدیل شوند. این افکار منفی برای اعتماد به نفس و توانایی شما در دستیابی به اهدافتان بسیار مضر هستند.
سعی کنید که نحوه فکر کردن به زندگیتان را تغییر دهید:
•نقاط ضعف و قوت خود را بشناسید. لیستی از کارهایی که می دانید شما در آن خوب هستید و چیزهایی که می دانید در انجام آنها نیاز به بهبود دارید تهیه کنید. از دوستان و اعضای خانواده نیز نظر بخواهید، آنها مطمئنا به لیست اضافه خواهند کرد. نقاط قوت خود را گسترش دهید و به دنبال راه هایی برای بهبود نقاط ضعف یا حداقل مدیریت آنها باشید.
•تمام انسان ها اشتباه می کنند. به اشتباهات خود به دید افکار منفی نگاه نکنید بلکه از آنها درس بگیرید.
•تعریف دیگران را بپذیرد و خود نیز از خود تعریف کنید. وقتی که دیگران از شما تعریف می کنند از آنها جزئیات بیشتری بخواهید و بگویید که دقیقا چه چیزی را دوست داشتند. موفقیت های خود را بشناسید و با تشویق خود و گفتن آنها به دوستان و اعضای خانواده جشن بگیرید.
•از انتقاد دیگران به عنوان تجربه ای برای یادگیری استفاده کنید. هر فرد جهان را متفاوت و از دید خود می نگرن و آنچه برای یک فرد خوشایند است ممکن است برای فردی دیگر خوشایند نباشد. انتقاد تنها نظر یک فرد دیگر می باشد. حتی هنگام انتقاد شنیدن نیز محکم باشید، هنگام پاسخ دادن به انتقادات سر خورده و ضعیف نباشید و اجازه ندهید که احترام به خودتان را پایین بیاورد. به خوبی به انتقاد گوش دهید و مطمئن شوید که آنچه را که گفته اند به خوبی درک کرده اید، از آن به عنوان روشی برای یادگرفتن مورد انتقاد شده و بهبود آن استفاده کنید.
•همیشه سعی کنید که به طور کلی شاداب باشید و دید مثبتی نسبت به زندگی داشته باشید. تنها زمانی گله و انتقاد کنید که ضروری میباشد، آنهم انتقادی سازنده. دیگران را نیز تحسین کنید و در موفقیت شان به آنها تبریک بگویید.

صحبت کردن با دیگران و دنبال کردن الگوی آنها
Vince Lombardi (مربی موفق فوتبال آمریکایی) می گوید: «اعتماد به نفس واگیر دار می باشد، همانطور که عدم اعتماد به نفس هست».
به طور کلی مردم جذب افراد با اعتماد به نفس میشوند و اعتماد به نفس یکی از مشخصه های گیرایی و جذابیت (Charisma) است.
حرف زدن و معاشرت با افراد با اعتماد به نفس معمولاً منجر به بالا بردن اعتماد به نفس شما نیز می شود. از افرادی که در انجام مسئولیت ها و اهدافی که شما نیز آرزوی رسیدن به آنها را دارید موفق بوده اند یاد بگیرید و اجازه دهید اعتماد به نفس آنها شما را نیز در بر گیرد. با بالاتر رفتن اعتماد به نفس خودتان سعی کنید برای فردی که از شما اعتماد به نفس پایین تری دارد مانند یک الگو باشید و کمک و نصیحت بدهید.

تجربه
انجام موفقیت آمیز مسئولیت ها و اهداف مان باعث می شود که اعتماد به نفس ما در انجام کارهای مشابه نیز افزایش یابد.
هرچند که برداشتن قدم اول و شروع تجربه کاری جدید می تواند بسیار مشکل باشد. در خیلی از مواقع فکر کردن به چگونگی شروع کاری می تواند آزاردهنده تر و سخت تر از انجام آن باشد، که در این مواقع آمادگی قبلی، یادگیری و افکار مثبت می تواند کمک کننده باشد.
کارها و مسئولیت های خود را به یک سری زیر اهداف کوچکترقابل دستیابی تقسیم کنید.
برای دستیابی به هر کدام از آنها معیار های هوشمندانه در نظر بگیرید. یعنی اینکه این اهداف را تعیین شده، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع گرایانه و زمانبندی شده سازید.

محکم و قانع کننده بودن
محکم بودن در تصمیمات به معنای دفاع از اعتقادات خود و دنبال کردن روش و قوانین خودتان می باشد. محکم بودن البته به این معنا نیز میباشد که شما می توانید نظر خود را عوض کنید، زیرا خودتان فکر میکنید که این کار درست می باشد نه به خاطر اینکه تحت فشار نظر دیگران هستید.

خودداری از غرور
غرور برای ارتباط شما با دیگران مضر است. با بالا رفتن اعتماد به نفستان و دستیابی به موفقیت باید مراقب باشید که حس و رفتار خود برتر بینی نسبت به دیگران دچار نشوید. به یاد داشته باشید که هیچ فردی ایده آل و کامل نمی باشد و همواره چیزهای بیشتری برای یادگیری وجود دارد. نقاط قوت خود را تقویت کنید و موفقیت های خود را جشن بگیرید در حالی که نقاط ضعف و شکست خود را نیست شناسایی می کنید و می پذیرید.
برای دیگران به خاطر کارهایشان اعتبار قائل شوید و محترمانه از آنها تعریف و تمجید کنید. متین و مودب باشید و با سوال پرسیدن و معاشرت با دیگران علاقه خود را نسبت به کارشان نشان دهید. اشتباهات خود را بپذیرد و حتی آماده خندیدن به خود نیز باشید.

ظاهر و قیافه
ظاهر و قیافه نیز بخشی از ارتباطات و مهارتهای ارائه کردن می باشد که معمولاً فراموش می شود. وقتی که در میان جمعی صحبت میکنید، چه به عنوان نماینده یک سازمان و چه از طرف خودتان، این شما هستید که جلودار می باشید. افراد، گروه ها و شنونده ها، شما را می بینند و قبل از اینکه شروع به صحبت کردن کنید و خود را بشناسانید، چه به صورت خودآگاه و چه ناخودآگاه برخی پیشداوری و فرضیه ها نسبت به شما بر اساس ظاهرتان شکل می گیرد.
برداشت اول بسیار مهم میباشد که می تواند نسبت به رفتار شما یا پوششتان صورت گیرد. تاثیر ظاهر شما حداقل به اندازه تأثیر رفتار شما اهمیت دارد، افراد معمولاً به سرعت بر اساس حالت چهره شما، لباس هایی که پوشیده اید، میزان آراستگی و حرکات بدن تان فرضیه هایی میسازند.
حالت چهره
نمی توان تغییر زیادی در صورت و چهره داد اما می توان تغییر بسیار بزرگی در حالت همان چهره ایجاد کرد! این که روزتان چگونه شروع شده است و یا چه اندازه اتفاقات ناخوشایند کوچک در آن افتاده است، به یاد داشته باشید که مردم برای دیدن چهره ناراحت و درهم گرفته شما نیامده اند. شما نسبت به سازمانی که نماینده آن هستید و یا خودتان، وظیفه دارید که مطالبتان را به صورت آرام، دوستانه و حرفه ای انتقال دهید، بدون در نظر گرفتن حالت درونی تان که ممکن است نا آرام باشد. سعی کنید لبخند بزنید و خود را شاداب و خوش بین نشان دهید.
تصویرشما: تصویری که در آینه از صورت شما نمایش داده می شود لزوما تصویری که از صورت شما برای خانواده، دوستان و همکاران شناخته شده است نمی باشد، زیرا آنها شما را بدون آمادگی قبلی، خیلی آرام و ریلکس، متمرکز روی کار و یا در حال گوش دادن به آنها می بینند.
چه تعدادی از مردم می توانند تصدیق کنند که به آیینه بدون تغییر دادن حالت صورتشان نگاه می کنند؟ کاملاً طبیعی میباشد که هنگام نگاه کردن به آینه با حالاتی مانند بالا گرفتن ابرو ها، کشیدن صورت و یا لبخند زدن با صورت خود در آینه بازی کرد. به همین دلیل است که افراد هنگام دیدن عکسهای بدشان (حالتی غیر از حالت های دلخواه شان) خجالت زده و مضطرب می شوند.

خود واقعی شما
طبیعت انسان طوریست که خودش را با شرایط وفق می دهد.
تمامی افراد رویکردشان را با توجه به افرادی که می بینند و انتظاراتی که از آنها می رود تغییر می دهند. خود «حین کار» شما که در اجتماع کار میکند با خود «خارج از کار» شما که معمولا با خانه، خانواده و دوستان سر و کار دارد متفاوت است. هر فرد نقش های مختلفی در زندگی دارد. شما درحالی که یک فرد می باشید می توانید تمامی نقش های پدر یا مادر، پسر یا دختر، برادر یا خواهر، دوست، مشاور، بیمار، مشتری و مصرف کننده را در یک روز داشته باشید.
این نقش های متفاوت هر کدام نیازمند نوع خاصی از مهارت ها و کیفیت های ارتباط اجتماعی می باشد که ممکن است طرز رفتار و ظاهر متفاوتی را بطلبد. تصویر خارجی شما (Appearance) آن چیزی است که توسط دیگران دیده میشود، در حالیکه خود واقعی شما (نه در قالب نقش های اجتماعی یا فردی که دوست دارید آن طور شوید) کسیست که با خودتان روراست می باشد.

پوشش و آراستگی
این سوال که چه نوع ظاهری مناسب سازمانیست که شما نماینده آن هستید را فقط خود شما می توانید پاسخ دهید. با توجه به نوع کاری که انجام می شود برخی از سازمانها لباس های راحت و غیررسمی را برای کارمندانشان می پذیرند، در حالی که برخی سازمان های دیگر ممکن است از کارمندانشان انتظار لباس های شیک تر و رسمی تری داشته باشند.
مناسب لباس پوشیدن در محدوده این انتظارات اهمیت دارد. کسی از شما انتظار پوششی را ندارد که خودتان را چیزی به غیر از آنچه هستید نشان دهید، اما ظاهر شما بازتابی از احترام به خود شما میباشد که باید سعی کنید بهترین خود را ارائه دهید. مثلا هنگام کار کردن در سازمان خودتان ممکن است لباس راحت تری را بپوشید در حالی که وقتی که به عنوان نماینده شرکت در جلسه خارج از شرکت حضور می یابید پوشیدن لباس رسمی تری ترجیح دارد. در نهایت چه پوشش رسمی و چه پوشش غیر رسمی به تن دارید، آراستگی و مرتب بودن ظاهر بسیار اهمیت دارد.

حرکات بدن هنگام صحبت کردن
یکی از مهمترین جنبه های ارائه کردن های فردی درک زبان حرکتی بدن (Body Language) می باشد. تصویری که به حضار از طریق حرکات فیزیکی انتقال میابد، باید در راستای هماهنگی و بهبود آنچه که گفته می شود باشد. اگر میان حرکات ظاهری بدن و پیامی که گفته می شود تناقضی وجود داشته باشد معمولا آنچه که از طریق حرکات بدن فهمیده میشود در ذهن حضار می نشیند. نحوه نشستن، ایستادن، ژست و عادتهای رفتاری تان و حالت چهره تان، حتی بیشتر از کلماتی که به کار میبرید نشان دهنده شما و احساس شما در هر لحظه می باشد. وقتی که افراد مضطرب و ناآرام می باشند «عادت های بد» رفتاری آنها آشکارتر می شود.
آگاهی از زبان حرکتی بدنتان، اینکه چگونه تحت فشار رفتار می کنید، چه نشانه هایی را به طور ناخودآگاه بروز می دهید، و اینکه چگونه ناآرامی و استرس به طور فیزیکی روی شما تاثیر می گذارد، همگی میتوانند به درک شما درباره چگونگی مواجه شدن با دیگران کمک کنند. آگاهی از زبان حرکتی بدنتان همچنین می تواند توضیح دهنده ی برداشت های اشتباهی و سردرگمی های احتمالی باشد.
کار کردن روی زبان حرکتی بدن یکی از روش های بهبود ارائه های فردی (Personal Presentation) میباشد. مثلا هنگام تمرکز کردن روی کار نسبتاً سخت حالت چهره شما ممکن است به نظر ناراحت ودچار مشکل بیاید، در حالی که در حقیقت شما تنها سخت درگیر آن موضوع هستید و به هیچ وجه اضطراب و نگرانی ندارید. در اینجا منظور از کار کردن روی زبان حرکتی این نیست که یک لبخند ساختگی را بزنید، بلکه آگاه باشید زمانی که ذهنتان درگیر کاری دیگر است ممکن است بدنتان نشانه هایی از خود بروز دهد که هم خوانی با آنچه واقعا احساس می کنید ندارد.
زبان حرکتی بدن همچنین تواند مانند ماسکی برای انتقال و نمایش احساسی متناقض با درونتان استفاده شود. چندین بار برای شما پیش آمده است که هر چند سخنی را متوجه نشده اید اما به نشانه موافقت محکم سر تکان داده اید، از درون ناراحت بوده اما لبخند زده اید، بعد از سخنرانی خسته کننده ای که شما را تقریبا به خواب برده بود با هیجان تشویق کرده اید؟ در این موارد شما در حال تظاهر و دورویی نبوده اید، بلکه از زبان حرکتی بدن به طور مثبت برای بروزر رفتاری مناسب استفاده کرده اید.
ژست ها و اداهای ما بخشی از شخصیت ما می باشند، آن بخشی که در چگونگی بروز دادن خودمان نقش دارند. حرکات دست و بازو می تواند نشانه تاکید، توضیح بیشتر و یا انتقال با انگیزه ی مفاهیم باشد. این حرکات اگر به طور متوالی تکرار شوند طوری که باعث خستگی و آزار بیننده شوند، به نشانه ای با اثر منفی تبدیل می شوند. حرکاتی مانند ور رفتن زیاد با موهای خود و ضربه زدن های پشت سر هم به میز با خودکار می تواند باعث حواس پرتی شنونده شود طوری که دیگر به سخنرانی گوش ندهد. این نشانه های حرکتی منفی میتواند روند ارتباط بین سخنران و حضار را مختل نماید.
زبان های حرکتی مثبت و منفی بدن
زبان حرکتی مثبت شامل موارد زیر می شود:
•حفظ کردن تماس چشمی با فردی که صحبت می کنید.
•لبخند زدن هنگام صحبت کردن (اگر نامناسب نیست) به خصوص در ابتدا و انتهای گفتگو.
•به صورت زاویه دار روی صندلی قرار گرفتن و اندکی به جلو خم شدن (نشان دهنده توجه به گوینده می باشد).
•حرکت سر به نشانه تایید هنگام موافقت با موضوعی.
•محکم دست دادن.
•داشتن ظاهری آرام و بدون ا سترس.
•علاقه مند نشان دادن.
زبان حرکتی منفی شامل موارد زیر می شود:
•نگاه نکردن به فرد هنگام صحبت کردن با او.
•ضربه زدن مکرر با پا، انگشتان و غیره.
•عقب و جلو رفتن متوالی.
•خاراندن قسمتی از بدن.
•صاف کردن متمادی گلو.
•ور رفتن با موها، نرمه های گوش، جواهرات، کت، عینک و غیره.
•جویدن گوشه انگشتان و یا ناخن های آن.
•خمیازه کشیدن.
•پشت سر هم چک کردن ساعت مچی و یا ساعت دیواری درون اتاق.
•خیلی نزدیک ایستادن به افراد دیگر.
•عدم توجه به فردی که در حال صحبت کردن می باشد.

ارائه های فردی
ارائه های فردی چیزی جز بازاریابی و قبولاندن برندی که شما هستید نمی باشد. طوری که دیگران شما را میبینند و چیزهایی که از شما می شنوند روی نظرشان نسبت به شما تاثیر می گذارد. از این رو ارائه های فردی همچون نقاشی کردن خودتان در مثبت ترین و درخشان ترین قالب ممکن می باشد.
شرکت ها زمان و هزینه بسیاری را صرف چگونگی بازتاب شرکتشان و گسترش نامشان و تولید بیش ترین نشانه های جذب کننده مشتری ممکن می کنند. کارکنان شرکت باید این نکته را بدانند که هرکاری که آنها می کنند در واقع در راستای بازاریابی شرکت آنها می باشد.
هرایمیلی که فرستاده می شود، هر تماس تلفنی که جواب داده می شود، هر دفعه که آنها با مشتری و مراجعه کننده ارتباط دارند، همگی باید به نحوی در راستای بازاریابی برای شرکت باشد. شرکت ها همچنین زمان و هزینه زیادی را برای به خدمت گرفتن و آموزش افراد مناسب در جهت بازتاب و گسترش مناسب نامشان صرف می کنند.
بخش «مهارتهایی که شما نیاز دارید»(SkillsYouNeed) به منظور کمک به شما برای به دست آوردن اعتماد به نفس و تخصص بیشتر در جهت ارائه مثبت و موثر خود فراهم آمده است. هر چند که ارائه فردی مناسب کلید موفقیت در شرایط یک به یک مانند گفتگوی دو نفره، جمع گروهی مانند جلسه و یا ارائه کردن سخنرانی و یا مطلبی برای دیگران می باشد، اما در شرایط غیر رسمی تر نیز اهمیت دارد، مانند وقتی که با دوستان خود معاشرت می کنید.
اینکه برداشت مردم از شما چگونه است در ارتباط برقرار کردن تان با دیگران اهمیت دارد و همیشه باید هدفتان این باشد که به موثرترین و با اعتماد به نفس ترین حالت ممکن در دید دیگران دیده شوید. افرادی که خود را با اعتماد به نفس ارائه می دهند در نظر دیگران نیز با اعتماد به نفس یافته می شوند.
ظاهر شما و درکتان از تکنیک های ارائه فردی مانند صحبت کردن مو ثر و زبان حرکتی مثبت مهارت های برقراری ارتباط شما را افزایش می دهد و اعتماد به نفس شما را بالا میبرد.
برقراری ارتباط موثر
ارائه فردی در باره شما و نحوه ارائه شما در موقعیت های روزانه میباشد. هرچند که در یک ارائه فردی همواره حداقل دو فرد درگیر می باشند، یکی ارائه دهنده (شما) و دیگری کسی که ارائه برای او انجام میشود. بر این اساس می توان از آن به عنوان یک تعامل تعریف کرد.
ارائه فردی با انتقال نشانه های مناسب برای هر موقعیت و به دیگر افراد درگیر در این تعامل سر و کار دارد. افرادی که کمبود احترام به خود و اعتماد به نفس دارند ممکن است به دلیل نحوه ی ارائه خود، نتوانند که پیامشان را به طور موثر انتقال دهند و یا به طور کامل از توانایی ها و استعدادهایشان بهره گیرند. با بهبود ارائه فردیتان شما مهارت های برقراری ارتباط را نیز بهبود می بخشد و از موانع درست درک شدن می کاهید.
هر کسی به نحوی خود را ارائه می دهد و اکثر قادر هستند که ارائه فردی شان را بهبود بخشند.
ارائه فردی درباره شناختن و یادگیری خود، از درون خود کنترل شدن و پذیرفتن کسی که هستید، پذیرفتن نکات مثبت و منفی خود، و با خود راحت بودن است. ارائه فردی درباره بیش از حد نگران بودن برای چگونگی فکر دیگران نسبت به شما نمی باشد. این مفاهیم خیلی نزدیک به مفهوم توانمندسازی فردی (Personal Empowerment) می باشد.
احترام به خود و اعتماد به نفس
احترام به خود برای یک فرد همواره درجه ثابتی ندارد و بر اساس فاکتورهای مختلف، موقعیت های متفاوت و حضور افراد گوناگون، درجه استرس و نگرانی و تغییرات آن بالا و پایین می شود.
در مورد نحوه ارزش گذاری خودتان فکر کنید و یاد بگیرید که چگونه این بالا و پایین شدن ها در احترام به خود را مدیریت کنید، روشهایی برای با اعتماد به نفس بیشتر نشان دادن خود پیدا کنید حتی در مواقع پایین بودن اعتماد به نفس تان و تکنیک های کارآمدی برای بهبود احترام به خودتان یاد بگیرید و نسبت به شخصیت خودتان شناخت بیشتری پیدا کنید.
اعتماد به نفس میزان و اندازه ای می باشد که ما فکر می کنیم به خوبی از عهده ی اجرای نقش ها و وظایفی خاص برمی آییم.
اعتماد به نفس و احترام به خود به همدیگر مربوطه می باشند که اولی (اعتماد به نفس) ا چگونگی احساس ما نسبت به توانایی های خودمان می باشد.

گفتار و صحبت کردن مو ثر
صدای شما چیزهای زیادی را در مورد شما و شخصیت شما بیان میکند

ظاهر و قیافه
نحوه لباس پوشیدن و آراستن ظاهر کلیتان فاکتورهای مهمی در ارائه فردی و شخصیتی شما می باشند، که چه پیامی را در مورد خودتان به دیگران ارسال می کنند. ظاهر شخصی شما همچنین شامل زبان حرکتی بدن، ژست ها و پیام های غیرکلامی دیگری می باشد که شما استفاده می کنید. با آگاهی از نشانه ها و حرکتهای مثبت و منفی بدنتان می توانید تصویر خودتان و چگونگی برداشت افراد دیگراز خود را بهبود بخشید.

مدیریت زمان
اگر شما زمان را به طور هوشمندانه ای مدیریت نکنید احتمال اینکه بتوانید تمام آن چیزی را که برنامه داشته اید به طور موثر انجام دهید کم میشود. همچنین احتمال اینکه شما دچار بی نظمی شوید و برای حاضر شدن در جلسات و یا قرار ملاقاتهای خود تاخیر داشته باشید افزایش می یابد. مدیریت زمان ضعیف روی دید و برداشت دیگران نسبت به شما تأثیر منفی می گذارد. شما نیاز دارید تا با یادگیری برخی روش ها و تکنیک های ساده به خودتان کمک کنید که مهارتهای مدیریت زمانی تان را بهبود دهید، در زمان کوتاه تر کارهای بیشتری انجام دهید و از تأخیر خودداری کنید.

چکیده
جنبه های اعتماد به نفس در ارائه های فردی و شخصی می تواند از طریق تمرین، آمادگی قبلی مناسب، کنترل صدا به همراه تصویری که با زبان حرکتی بدنتان انتقال می دهید آموخته و توسعه داده شود.
با بهره بردن از یک سری تکنیک های ساده مانند تنفس کنترل شده و استفاده از زبان حرکتی موثر و مثبت، نگرانی ها و آشفتگی های ذهنی می توانند کاهش داده شوند. که این کاهش استرس و اضطراب خود باعث می شود احساس کنیم که احترام به خود و اعتماد به نفسمان افزایش یافته است. این قضیه مخصوصا در موقعیت های رسمی تر خود را بیشتر نشان می دهد که منجر به برقراری ارتباط موثرتر با دیگران و بهتر فهمیده شدن از سوی آنها می شود.
مترجم دکتر مرتضی طالبی